Jeg kan hjælpe med
-
Rådgivning om din hjemmeside
Skal din side have et løft mht. til design eller funktionalitet? Jeg kan hjælpe med at finde ud af hvor du skal sætte ind og hvordan du bedst bruger din tid og dine penge.
-
Umbraco udvikling
Udvikling af nye hjemmesider baseret på Umbraco. Jeg har stor erfaring med både frontend og backend udvikling i Umbraco, og kan hjælpe med både enkle hjemmesider og mere avancerede løsninger med specialiseret funktionalitet og integrationer til andre systemer.
-
Teknisk problemløsing og justering af detaljerne
Jeg løser de små problemer der måtte opstå og sørger for at detaljerne justeres på plads, så siden fremstår på den måde du er tilfreds med.
-
Opgradering af Umbraco sider
Det er vigtigt at holde din Umbraco løsning opdateret for at kunne få og installere sikkerhedsopdateringer og for at løsningen er nem at arbejde med for din udvikler - det holder nemlig dine driftsomkostinger nede på lang sigt.
Især hvis du er på version 8 eller ældre, er det vigtigt at overveje en opgradering.
Opgradering af Umbraco sider
Erfaring
Jeg har arbejdet som webudvikler siden 2011, både som freelancer og med fast tilknytning til reklamebureauer. Jeg har arbejdet primært med Umbraco CMS de sidste 10 år.
Jeg hjælper virksomheder med at udvikle og vedligeholde deres web løsninger baseret på Umbraco. Jeg rådgiver om design, brugervenlighed og hjælper med at tilpasse din hjemmeside til nye forretningsmæssige udfordringer.
Jeg arbejder også sammen med digitale bureauer, som regel i en rolle hvor jeg har nogle kompetencer som son bureauet ikke har in-house, fx. Umbraco og .Net backend udvikling.
Senest har jeg arbejdet som udvikler for Sylvester Hvid & Co. i 5 år. Jeg har været selvstændig siden 2021.
-
10 års erfaring med Umbraco
-
12 års erfaring som professionel webudvikler
-
20+ års erfaring med programmering
CV på LinkedIn
Hvad kræver god support af en hjemmeside?
Alt for ofte tænkes det at lave hjemmeside som en opgave som en proces der tager tid og penge, men som til sidst afsluttes når alt er færdigt. I praksis fungerer det sjældent sådan, når dine hjemmeside er bare en lille smule mere omfattende en et enkelt visitkort.
Din virksomhed udvikler sig og der opstår nye muligheder og udfordringer både forretningsmæssigt og teknisk. Derfor er det vigtigt at have en samarbejdspartner, som har erfaring med at lave support af Umbraco hjemmesider, og som samtidig kan forstå dine forretningsmæssige udfordringer og muligheder, og hjælpe med at udvikle hjemmesiden så den hjælper din virksomhed med de problemer du sidder med.
Når jeg supporterer Umbraco sider, sætter jeg en ære i ikke bare at tage bestilling og levere, men rådgive og forholde mig kritisk til problemer og løsninger, så du ikke brænder penge af på noget, som har ringe effekt. Det kræver ofte mere end bare en kravsspecifikation og penge at forbedre en hjemmeside. Det kræver ofte nogle overvejelser og noget snak om den gode løsning. Hvad vil vi opnå? Er det designet vi skal løfte eller er det indholdet, hvis vi skal have flere henvendelser? Hvordan bruger vi vores penge bedst?
Sådan er forløbet (ofte)
1. Onboarding
Når jeg overtager et site til drift, sker det nogen gang som resultat af et samarbejde med et bureau som af den ene eller anden grund ikke fungerer. Dvs. første skridt er at vi skal sikre os at du har den fuld kontrol over websitet. Det vil sige at du (og kun dig) skal have fuld kontrol over alle dele af hjemmesiden:
- Domæne
- Hosting
- Kildekode
- Backend adgang
- Evt. 3. parts services som sitet afhænger af.
Hjemmesiden må ikke længere afhænge af dit tidligere bureau. Der må ikke være en eller anden regning de skal betale for at sitet virker, og de må ikke længere have adgang til at ændre noget på din side.
Jeg har aldrig oplevet at et tidligere bureau eller udvikler har forsøgt direkte at sabotere et flyttet site, men jeg har oplevet en slags obstruerende passivitet som har skabt problemer. Manglende filer og data, mails med vigtige spørgsmål som forbliver ubesvaret o.l.
2. Hvad så?
Du kommer sikkert til mig med flere planer end bare at sørge for at siden virker. Vi skal have en snak om dine planer og ambitioner for siden, og jeg vil gerne lære din virksomhed lidt at kende.
3. Site checkup
Ofte er det en rigtig god ide at lave et tjek af sitet, og se om det grundlæggende fungerer godt. Ting jeg tjekker, når jeg ser på et nyt site er bl.a.:
- Melder browseren om åbenlyse, synlige fejl i sidens kode? Ofte kan sitet fungere fint nok i praksis, selv hvis der er en javascript fejl et sted eller en fil mangler. men nogen gange medfører én fejl en kaskade af andre problemer som kun viser sig i meget specifikke brugscases.
- GDPR samtykke opsætning. Det er stadig chokerende for mig hvor mange sites ikke har en lovlig opsætning af forskellige tracking funktioner, som kræver samtykke efter GDPR lovgivningen. Jeg er ikke ekspert i lovgivningen, men jeg ved hvordan din samtykkeboks skal spille sammen med teknikken i din tracking hos fx. Google og Facebook. Det er meget ofte at det ikke fungerer som det skal.
- Hastighed og klima optimering. Er der nogen åbenlyse problemer ift. hastighed? Fx. store billeder som ikke er komprimeret.
- Teknisk SEO. Næsten alle sites har mulighed for at udfylde søgemaskine-relevante metadata. Men det sker at de ikke bruges. Det er i sidste ende op til dig selv om du vil bruge tid på at udfylde felter som kun bruges af søgemaskiner, men du bør være opmærksom på at du ikke får fuld værdi af dine hjemmeside-investeringer, hvis du springer over.
- Indhold, design, brugeroplevelse. Her går vi over i de mere bløde, humanistiske ting. Jeg vil meget gerne komme med generel feedback til dit site, og fortælle hvor jeg ser svagheder og muligheder ift. en god oplevelse for dine besøgende.
4. Teknisk fundament
Når jeg overtager et site, er der nogle forskellige tekniske ting, jeg gerne vil have på plads. Nogen betragter jeg som almindeligt godt håndværk når det kommer til udvikling af websites (fx. brug af versionsstyring, overvågning af site) andre er mere personlige præferencer til teknisk opsætning, som gør det nemmere og hurtigere for mig at arbejde med sitet.
Når det kommer til at arbejde med Umbraco, så er der flere måder at gøre det på, og forskellige udviklere arbejder forskelligt. Det er min erfaring at den tid det tager at få sitet konfigureret til et godt udviklingsflow for mig er penge godt givet ud, inden jeg går i gang med at lave ændringer. Dels fordi det er hurtigere for mig at arbejde "på hjemmebane", men også vigtigt, så mindsker det risikoen for fejl.
Pris
Jeg tager 650,- i timen, ex moms.
Ved større projekter kan jeg evt. give et samlet tilbud.