Freelancer eller Bureau?
Overvejer du om du skal vælge en freelancer som mig eller satse på et bureau?
Mit råd er at du skal overveje bredden af de kompetencer du har brug for.
Hvis du primært har brug for teknisk support og udvikling af din Umbraco hjemmeside, så er det lige det jeg er god til, og jeg har jeg typisk en lavere timepris end et bureau. Det er mere direkte og billigere og bruge en freelancer som mig, end et bureau i det tilfælde.
Hvis du har brug for en grafisk identitet, annoncering på forskellige platforme, indholdsproduktion og strategisk rådgivning om markedsføring, så er det ude over mine kompetencer. Der har bureaet en fordel i flere ansatte med bredere kompetencer. Prisen du betaler er at programmøren måske lige er et led længere væk i kommunikationskæden, og ja... prisen du betaler.
Jeg synes ikke at du skal lade dig styre af størrelsen på din virksomhed eller hjemmeside. Det er ikke nødvendigvis bedre at have et bureau til en stor virksomhed eller en stor hjemmeside. Jeg har udviklet og supporterer stadig nogle ganske store sider for mellemstore virksomheder og organisationer. Selv store hjemmesider laves ofte bare af en enkelt udvikler hos bureauerne. Flere udviklere kan betyde hurtigere leveringstid, men skaber også ofte behov for lidt mere koordinering og kommunikation, der kan gøre at opgaven samlet kræver flere mandetimer.
Du skal heller ikke vælge fra opgave til opgave. I de fleste tilfælde har et bureau ikke lyst til at give adgang til deres kildekode og hosting setup til en freelancer du har valgt. Og ofte er er omkostningerne ved at skifte udvikler for store, til at det kan betale sig skifte frem og tilbage. Men du kan godt lade mig stå for den tekniske udvikling af hjemmesiden og beholde dit bureau til de ting jeg ikke er god til.
5 vigtige overvejelser når du skal have ny hjemmeside
Skal du have ny hjemmeside? Her er mine fem vigtigste råd, baseret på 15 års erfaring som webudvikler:
-
Start med formålet - ikke designet
Definer først hvad hjemmesiden skal opnå for din virksomhed. Hvem er din målgruppe? Hvilke handlinger skal besøgende foretage? Design og teknologi skal støtte dine mål - ikke omvendt.
-
Fokuser på indholdet
Godt indhold er afgørende for succes. Strukturer dit indhold logisk, skriv i et klart sprog og husk mellemoverskrifter. Tænk også på søgeoptimering - hvilke søgeord er relevante for din virksomhed?
-
Prioriter brugervenlighed og hastighed
Over 40% forlader en side der loader i mere end 3 sekunder. Sørg for klar navigation, hurtige indlæsningstider og mobiloptimering. Google rangerer også hurtige, brugervenlige sider højere.
-
Tænk langsigtet
Din hjemmeside lever typisk 10-15 år. Vælg en løsning der kan vokse med din virksomhed. Husk løbende vedligehold, sikkerhedsopdateringer og mulighed for fremtidige udvidelser.
-
Vælg den rigtige samarbejdspartner
Find en webudvikler du har tillid til og god kemi med. Overvej om du har brug for et bureau med bred kompetence eller en selvstændig udvikler med direkte kommunikation og dybdegående teknisk ekspertise.
En vellykket hjemmeside kræver mere end et flot design. Ved at fokusere på disse fem områder sikrer du et solidt fundament for din virksomheds digitale tilstedeværelse.
Ny hjemmeside