Jeg synes det er vigtigt at lave websites der respekterer brugernes privatliv. Jeg følger selv disse fem principper for de sites jeg laver.
-
Fravælg annoncefinancierede løsninger
For statistikværktøjer og andre elementer der bruges på siden, vælger jeg løsninger som ikke tjener penge ved at lave profiler af brugerne og sælge annoncer til dem. Ofte er det også løsninger som sælger sig selv på at beskytte brugernes privatliv.
Så vidt mulig vil jeg gerne vælge virksomheder som har en fungerende forretning allerede. Det gør det mere fremtidssikret: Der er mindre risiko for at virksomheden pludselig begynder at samle data og sælge annoncer for at skabe overskud.
-
Læg ressourcer på egen server
Fonte og lignende elementer ligger ikke et tilfældigt sted ude i verden. Det gælder for eksempel Google Fonts. Det er en stor samling af gode skriftyper som Google stiller til rådighed gratis. Det bruges på rigtig mange websites. Men det er svært at gennemskue hvilke data de gemmer om brugere og hvordan de data bruges. Teknisk set er det nemt at bruge skrifttyperne til Googles profilering af brugerne, hvis de hentes fra Googles servere. Derfor lægger jeg dem på min egen server.
-
Vælg løsninger fra EU
Jeg vælger leverandører som er baseret i EU hvor GDPR lovgivningen gælder. Det gælder fx. hosting, backup, mail, statistik m.m.
Uden for EU kan man principielt ikke garantere at GDPR lovgivningen overholdes. Det viser nogle nylige afgørelser fra det Østrigske og Franske datatilsyn om Google Analytics.
-
Ingen generel dataopsamling
Jeg gemmer ingen data om brugerne på siden, med mindre de aktivt udfylder en formular og sender data ind. Det betyder at siden ikke har en generel samtykkeboks, som man ellers ser på næsten alle sider. Samtykket til at gemme data sker i stedet ved formularen, når brugeren udfylder den.
-
Skriv dansk
Jeg gør mit bedste for at informere brugerne om hvor og hvordan deres data gemmes på kort, præcist og forståeligt dansk. De lange, komplicerede standardtekster til privatlivspolitikker og samtykkebokse er svære at forstå og tager ofte større forbehold end det egentlig er nødvendigt.
Hvorfor er det vigtigt?
Vi bruger internettet som værktøj til stort set alle aspekter af vores liv. Vi sender information ud i verden om vores interesser, vores økonomi, vores helbred og vores personlige tanker og følelser. Samtidig indsamler de store internetvirksomheder så mange informationer som muligt om så mange mennesker som muligt. Det skal de for at kunne servere de helt rigtige reklamer for dem, for det er det de lever af.
Der er noget grundlæggende skræmmende og den udvikling. Har du lyst til at give en anden en komplet oversigt og hvilke sider du har besøgt? Det er sådan en Google forsøger at samle.
Ved at følge de 5 ovennævnte punkter sikrer jeg at brugernes data ikke flyder videre ud i verden. Ingen af de store tech-giganter ved at hvem der har besøgt besøgt siden. De data som gemmes om brugerne, taster de selv ind. Og de ved hvor de ender og hvordan de bruges.