For nylig blev jeg spurgt om det var værd at bruge tid på at optimere et website til at have en lavere klimabelastning. Det er altid værd at tage et kig på siden og se om der er nogle nemme ændringer man kan lave, fx. optimering af billeder. Er du interesseret i at tjekke din side, så laver jeg gerne et gratis klima-tjek for dig.
Men større ændringer i koden kan nok ikke betale sig. Hvis man kun gør det for klimaeffekten, er det som regel for dyrt og tidskrævende, i forhold til hvor meget man reducerer sin udledning.
For nye hjemmesider er historien en helt anden. Skal du lave en ny side, eller lave side om af andre grunde, så er der her 3 gode grunde til at tænke klimaoptimering ind.
-
Internettets samlede klimabelastning er overraskende stor
Den er faktisk større end flytrafikken, som ellers har fået rollen som lidt af en prügelknabe i den sammenhæng. Hvis du efterspørger klimabevidsthed, når du skal have ny hjemmeside, så er du med til at skabe mere interesse for klima i IT verdenen. Og det er der brug for.
-
Både brugere og søgemaskiner er glade for klimaoptimerede websites
Klimaoptimerede websites er hurtige websites, og hurtige websites er bedre til at fastholde brugernes opmærksomhed, når de navigerer rundt på sitet.
Internetbrugere er notorisk utålmodige: Er din side for langsom, falder de fra. Forestil dig, at dine omhyggeligt skrevne sider slet ikke bliver set, fordi de utålmodige er videre, inden siden overhovedet bliver vist. Derfor er sidens hastighed også en af faktorerne som Google kigger på når de skal rangere deres søgeresultater.
-
En grøn hjemmeside styrker din grønne profil
Din hjemmeside er ofte den første kontakt, du har med dine nye kunder. Med en klimaoptimeret hjemmeside viser du at din grønne profil ikke bare er snak. Du viser, at du tænker nye baner, for at skabe en mere bæredygtig virksomhed.
Og husk at blære dig med at din hjemmeside er klimavenlig. De færreste vil opdage det selv (kun nørder som mig). Så fortæl dine kunder om dine valg. Det er ved at blære dig, at du skubber til udviklingen og får andre til at tænke “hov, det skulle jeg måske også overveje”.
Så selvom du ikke skal kaste dig ud i den helt store omprogrammering alene for klimaeffektens skyld, så er det værd at undersøge om der er lavthængende frugter, som kan have en positiv effekt - ikke bare for klima, men også for brugervenlighed.
Hvis du vil undersøge det, så kan jeg lave et klimatjek af din hjemmeside. Så får du indblik i din sides klimapåvirkning og de nemmeste forbedringer du kan lave. Det er helt gratis og du kan bestille det lige her.